Toppfält: innehåll
Är Din Kropp En Soptunna?

Är din kropp en soptunna?

FALUN
Ja, den frågan svarar väl de flesta nej på, skulle jag tro. Men för att få reda på svaret, eller i alla fall underlätta för Er att svara, så behöver vi veta lite fakta om vad vi stoppar i oss. Vi matas ju via media med en massa information om socker, fetter och en massa dieter. Men vad är det egentligen som stämmer?
Jag ska försöka klargöra en del av det här.

Per Olhans, sjukgymnast på Lugnets Fysiocenter, nybliven svensk mästare i Kettleball är en kille som vet hur man tränar och äter rätt för att må bra. Här ger Per goda råd om hur träning och kost hör ihop.

Socker:
Den vanligaste sockervaran är den vita, raffinerade varan som gått från sockerbeta igenom en fabrik. Det är en så kallad snabb kolhydrat vilket gör att den inte behöver bearbetas av magen när vi konsumerar den utan den går omgående ut i vårt blodsystem och bildar ämnet glykos.

Det lagras också i våra muskler som glykogen. Detta är kroppens motsvarighet till bilens bensin, alltså vår viktigaste energikälla. Detta socker gör också att bukspottskörteln behöver producera insulin för att sänka blodsockernivåerna. Och dricker/äter vi ofta dessa snabba kolhydrater så blir det jobbigt för kroppen och till slut så slutar körteln att fungera och då drabbas vi av diabetes.
Det är som att köra en bil väldigt ojämnt. Gasa och bromsa hela tiden. Till slut pajar motorn. Så försök att undvika läsk, godis, energidrycker, fikabröd och andra liknande produkter för att få en jämnare blodsockernivå.

De enda tillfällena vi behöver snabba kolhydrater är ev. direkt efter ett hårt träningspass ellereventuellt direkt innan en kortvarig kraftansträngning i tävlingssammanhang.
Socker som socker, säger en del. Det finns ju i frukt också. Visst, men där finns också fibrer, vitaminer och mineraler kvar som inte finns i den processade produkten, vilket gör att den blir en långsam kolhydrat.
Dessutom innehåller inte frukt och grönsaker en massa tillsatser som konserveringsmedel och andra kemiska produkter som kroppen inte känner igen. Så nära råvaran och så lite fabrik som möjligt, alltså.

Processad mat:
Det är till exempel korv, fiskpinnar, pulvermos, stekbullar, pommes frites och annat där man bearbetat varan genom fabrik och den kommer ut väldigt långt ifrån vad den var från början.
Den har förlorat det mesta av vad som var nyttigt och så har man tillsatt konserveringsmedel, smaksättare, färgmedel och annat som inte kroppen känner igen och behöver. Och i princip alla fibrer är borta.
Så försök att medvetet undvika att inhandla en rund, processad köttbit i vitt bröd med fet dressing, till det äta pommes frites och dricka läsk. Där har ni den ultimata katastrofmåltiden. Ni vet vad jag menar…

Fibrer:
Finns som sagt inte i de väldigt processade varorna. Det är tarmarnas enda träningsredskap och ska vi hålla dom i trim så behöver vi få i oss frukt, grönsaker, fullkornsprodukter, knäckebröd och annat som innehåller detta.
Risken är annars att det vi äter blir kvar i tarmsystemet längre tid än vad som bra för oss och då uppstår inflammationer.
Dessa leder till mycket ökad risk för cancer, demens, hjärt/kärlsjukdomar och även depression. Studier har visat att de som äter mest onyttigt ökar risken för depression med upp till 60%. Äter man i stället mer frukt och grönt minskar risken med upp till 30%.

Kött:
En stor studie vid Harvard (120.000 pers.) visar ett starkt samband mellan köttkonsumtion och hjärt/kärlsjukdomar. De för tidiga dödsfallen hos 10% av männen och 8% av kvinnorna hade kunnat undvikas vid halverat köttintag.
De som regelbundet åt mer av fisk och fågel minskade sin risk för förtidig död med 21%. Det är detsamma som gäller här: Så lite processat kött som möjligt. Bra mat är fisk och kyckling. I framför allt fisk finns de bra fetterna, som omega-3. Främst i lax och makrill.
Återigen: Så nära råvaran som möjligt.

Fett:
Måste vi ju få i oss. Men vi behöver inte det mättade, härdade fettet i någon större utsträckning. Det är svårare för kroppen att göra sig av med. Och detta finns det mycket av i den processade menyn, som korv och pommes frites. Det sistnämnda har, i en nyligen gjord studie, visat sig vara det sämsta av det sämsta man kan sätta i sig när man jämfört olika typer av snabbmat.
Ingen energi eller fibrer kvar i potatisen och en massa (upp till 40%) dåliga fetter. Den minst dåliga av snabbmaten visade sig vara kebab med bröd. Om man äter upp alla grönsaker.
Sen behöver man inte ha smör på mackan. Lägger man på ost, skinka eller pastej så får man i sig fett ändå. Vänder man på det populäraste smörpaketet så ser man att det innehåller 80% fett, varav 35% mättat fett. Det är dubbelt upp om man jämför med chips. Fast man har väl inte smör som ”fredagsmys” i några större mängder.

Unna sig:
Det måste man väl få göra ibland. Visst, men vad är det som händer med kroppen när man unnar sig?
”Det är fredagsmyset som dödar oss” läste jag en artikel om för något år sedan. Och det ligger en hel del i det. Om en 10-åring äter en 300 grams chipspåse och dricker 1,5 liter läsk så måste hen hoppa, leka och springa i över 11 timmar för att göra av med den energin det ger.
Så här ligger ansvaret på föräldrarna vad de väljer att ge sina barn. Och sig själv också, naturligtvis. Om vi stoppar i oss chips (där fick levern och blodkärlen en fet smäll), och läsk (en känga till bukspottskörteln) så mår ju inte kroppen bra av det.
Så tar vi lite alkohol till det (levern får mer stryk) och dessutom drar vi i oss en cigarrett (lungorna brakar ihop) så kallar inte jag det att ”unna sig”.
Det är faktiskt att misshandla sin kropp (och sina barns) på ett ganska brutalt sätt. En räksallad med egengjord dressing, knäckemacka (utan något på) och ett glas kranvatten med citron i. Det är verkligen att unna sin kropp någonting bra.

Alkohol:
95% av alkoholen förbränns av levern, 5% går ut genom andning och huden. Restprodukter av en festkväll med hög konsumtion kan ligga kvar i kroppen i upp till en vecka.
Levern prioriterar förbränningen av främmande ämnen som alkohol. Det innebär att fettförbränningen går på lågvarv så länge det finns alkohol kvar i kroppen. Öl, sprit och vin är också snabba kolhydrater med stort kaloriinnehåll så vill man gå ner i vikt är det ingen höjdare att ägna sig åt någon större konsumtion av detta. Cirka 4500 personer dör i Sverige per år i alkoholrelaterade sjukdomar, olyckor och där våld är inblandat.

Rökning:
Lägger man ihop alla som dör av alkohol (cirka 4500), narkotika (cirka 700), mord (87, 2014), och trafikoffer (cirka 300) så kommer man inte upp i hälften av de som dör av rökning. Det är cirka 12.000/år i Sverige. 11% av svenskarna röker. Kvinnor i mer utsträckning än män. Det är den största orsaken till åderförkalkning samt ökar risken för diabetes med 30-40%. Även passiv rökning ökar risken för stroke/hjärtinfarkt med 20-30%. Det sämsta beslutet man kan ta i livet är att börja röka (och inte sluta). I snitt lever rökare 10 år mindre än ickerökare. 35 om dagen avlider i plågsam cancer. Och så kostar det ju konsumenten också. Ett paket om dagen blir cirka 21.000:-/år. Skattade slantar. Och vilken tid det tar. 5 minuter/cigarett (lågt räknat) blir över 600 timmar/år.
Det innebär 15 arbetsveckor, 8-17 med en timmes lunch, bara för att röka. Så att börja supa eller köra som en vettvilling i trafiken är förenat med mindre risk än att röka.
Kom ihåg att det ärinte det man gör ibland som räknas utan det man gör regelbundet. Det gäller både kosten och träningen.
Så nu kanske Ni kan svara på frågan: Betraktar Du Din kropp som en soptunna?

Text: PER OLHANS

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp