Toppfält: innehåll

Barn och Idrott

Vi föds en halv meter långa och hjälplösa, helt beroende av våra vuxna. Aktiviteten börjar dock fort. Efter en månad kan vi lyfta huvudet, efter sju börjar vi krypa. När första året har gått kan människan till och med gå själv. Vid fem års ålder är många barn med i lag, går på gympa eller dansar. Dessa aktiviteter är för det mesta väldigt positiva. De skapar nya kamratkontakter och ger en god fysisk träning och medvetenhet om sin kropp. Men det finns fällor som kan skada barnen under deras uppväxt. Tyvärr träffar jag ofta barn med olika överbelastningsskador, där de tvingas till kortare och längre uppehåll från sina favoritsysselsättningar och tillika frånvaro från sina kamrater.

Vi vuxna måste komma ihåg att, när barnenen växer tål de inte lika mycket belastning som efter pubeteten. Olika idrotter är olika utsatta, beroende på dess karaktär. Mest drabbas fötter och knän. Jag tänkte här belysa fotboll, innebandy och gymnastik/dans. Detta för att de har överlägset mest problem i barngrupperna. Fotboll är en fantastiskt kul idrott, som innehåller många kvaliteter. Ett stort bekymmer är att man alltid har spelat på hårda jordytor med lite gräs på och på senare år ändå hårdare konstgräsplaner.

Detta kombinerat med dubbade skor i hårdplast ger ej optimala förutsättningar för växande barnfötter. Dessutom är de minsta storlekarna ändå hårdare. Denna kombination av skor och underlag ger tyvärr ofta överbelastningsskador i fötter och knän. Betänkt också, att ju fler träningstillfällen/vecka, desto större risk för dessa skador. Ömmande hälar, Mb Schlatter (ömhet och svullnad på benknölen på skenbenets framsida), och Hopparknä (ömhet på knäskålsspetsen) är tre vanliga problem för unga fotbollsspelare.

Dessa skador drabbar ofta också innebandyspelare. Ju roligare sporten är, desto mer vill man hålla på och skaderisken ökar. Att våga vila är en viktig del i all idrott där bör föräldrarna och tränare hjälpas åt, så att barnen ej tränar för mycket.  Traditionen inom gymnastiken och dans, har ett extra problem!!! Man tränar och tävlar ofta barfota, vilket kraftigt ökar risken för överbelastningsskador.

I gruppen 7–14 år kanske det räcker med två-tre träningstillfällen i veckan. Använd nya bra inneskor i innebandy och gymnastik. Grusskor ger bättre stötdämpning i fotboll. Det är vi vuxna som har ansvaret för våra barns träningar. Det är lätt att det blir några aktiviteter för mycket, bara för att det är så kul. Då ökar skaderisken!!!

Mats-Carlen
Mats Carlén, Fysiocenter

Mats Carlén, specialist i idrottsmedicin och allmänmedicin. Mats har sin praktik på Lugnets Fysio­center, han har haft många uppdrag inom idrottsvärlden genom åren bland annat, alpina damlandslaget, norska längdlandslaget VM-93, Davis Cup och svenska längdlandslaget.

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp