Toppfält: innehåll

Bilar och dalahästar är livet för familjen Estéen

Att som tredje generationens egenföretagare driva och utveckla sin verksamhet under nya  och okonventionella former är minsann inte alla
förunnat. Men på Bilkompaniet har Jonas Estéen, vd, hittat en kreativ modell med både konstutställningar  och delägarskap i dalahäst­tillverkningen vid Nils Olssons hemslöjd i Nusnäs.

– Vi försöker tänka utanför våra traditionella ramar, förtydligar Jonas Estéen. Och det där med att enbart sälja hästar under motorhuven har fått en ny och vidare innebörd. Genom kulturen kan man lättare skapa sig en identitet. Vad vore Dalarna utan den, menar Jonas Estéen. Jo, som vilket annat landskap som helst i landet.

Att fånga upp den här delen som kulturbärare i företagandet visade sig vara ett rent lyckokast. När konkurrenterna kämpar med vikande försäljningssiffror gör Bilkompaniet precis tvärtom: ökar. För så är det. Bilhallarna i Mora, Leksand och Malung levererar Volvo, Renault och Nissanbilar i mer än budgeterat antal – trots kärva tider. Och inte bara det. 40 procent av kunderna kommer utifrån det egna länet. Många med rötter i Dalarna, antingen som exil- eller promasar. Här kommer den andra hästkraften in i bilden som stark symbol och oöverträffat eget varumärke: Dalahästen. Bilkompaniet startade redan på 1940-talet av Gustaf Redhe från Hedemora. 1950 förvärvades företaget av Jonas Estéens morfar Ernst Hede och övertogs senare av föräldrarna Sven och Barbro Estéen. Sedan millennieskiftet drivs verksamheten vidare av bröderna Johan och Niclas Estéen. Idag har Bilkompaniet drygt 65 anställda vid anläggningarna i Mora, Leksand och Malung och omsätter över 330 miljoner kronor.

Den första juni 2013 kommer en ny bilhall i två plan och mer än fördubblad utställningsyta (1100 kvadratmeter) att stå klar i Mora. För tredje gången genomfördes i början av november konstutställningen Car Art vid anläggningen i Leksand. Utställningen lockade fler än 2000 besökare och ett 30-tal lokala konstnärer.

– Jag brinner för Dalarna och vår långa tradition som kulturens högborg, avslöjar Jonas Estéen. Det är en perfekt grund för den här typen av evenemang. Det här är ett sätt för oss att ytterligare stärka vår lokala förankring.
Den lokala förankringen märks också i en omfattande sponsringsverksamhet inom Leksands IF, Mora IK och Kais Mora. Men handen på hjärtat, Jonas Estéen: Mora eller Leksand?

– Jag är äkta Leksing, fast med hjärtat i Mora! Dalkarl, alltså.

Text och foto: STAFFAN BJÖRKLUND

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp