Toppfält: innehåll
Guldkantat Kontrakt

Guldkantat kontrakt

Tre-Kronorbilden
Bussbolaget Västanhede Trafiks vd och ägare, Tomas Ramsell, flankeras av t.v.  Anders Larsson, ordförande i Svenska Ishockeyförbundet och Tommy Boustedt, utvecklingsansvarig i Svenska Ishockeyförbundet.

AVESTA
– Fantastiskt roligt, dessutom är man ju hockeytokig.
Johan Eriksson, vice vd på Västanhede Trafik, kommenterar det färska bussavtalet med Svenska Ishockeyförbundet.

I tre år ska bussbolaget med sitt huvudsäte i Avesta bussa hockeyhjältar riket runt. Allt från populära landslaget Tre Kronor, till Damkronorna och övriga landslagstrupper.
– Vi kommer att använda oss av en helstripad Tre Kronor-buss. Och förutom att skjutsa svenska landslag kommer vi även att hjälpa landslag från övriga länder då de gästar Sverige, berättar Johan.

Hur många miljoner är kontraktet med Svenska Ishockeyförbundet värt?
– Vad det kommer att generera i slutändan är svårt att säga i dag. Men vi tycker det är fantastiskt att vi nu är delaktiga i ett nätverk vi tidigare ej berört. Det här är en fjäder i hatten.
– Att driva ett bussbolag är tufft, kostsamt och konkurrensen är hård. Tendensen är att de stora blir större, medan de små aktörerna försvinner allt mer.

I vilket segment befinner ni er i storleksmässigt?
– Vi är ett mellanstort företag inom bussnäringen. I dag har vi 120 fordon och runt 300 anställda och omsätter 200 miljoner kronor.
– Vi har depåer från Vansbro till Uppsala och opererar i huvudsak i Mellansverige.

Hur vinner man en sådan här typ av upphandling med Hockeyförbundet?
– Jadu, vi hörde talas om att nuvarande avtal var på väg att gå ut. Så vi hakade på genom att lämna in ett anbud.

Vad vägde över till er fördel?
– Jag tror att det var ett samspel mellan faktorerna pris, säkerhet och miljö, som vi erbjöd, svarar en något stressad, men nöjd Johan
Eriksson.

Text: PER-ÅKE GRANLUND

Knapp, skrolla upp