Toppfält: innehåll
Många Skidspår Att Välja På I Borlänge

Många skidspår att välja på i Borlänge

Eldsjälar
Åtta av eldsjälarna som genom sitt ideella arbete ser till att skidmotionärerna i Borlänge får välpreparerade spår. Från vänster Emil Gregorica och Lars Eriksson, Skräddarbacken, Erik Sköldebrand, Ornäs, Hans Nygren, Bergebo, Per Sillén, Friluftsfrämjandet, Hana Astemark, Torsång samt Leif Hallin och Ulf Selberg, Bergebo.

Skidåkande motionärer i Borlänge har många spår att välja bland. De finns från Ornäs och Torsång i norr till Idkerberget och Tuna Hästberg i söder.

De flesta av dem sköts av ideellt arbetande gubbar. Vi säger gubbar för en stor del av dem har nått pensionsåldern.

De lägger ned tusentals arbetstimmar per vinter. Om de fick ta ut lön för sitt jobb skulle det kosta Borlänge kommun närmare två miljoner kronor per vinter. Det är den summa vi kommit fram till. Snörika vintrar blir det dyrare, snöfattiga vintrar något billigare.

Men de här skidentusiasterna får inte ett öre i ersättning. Det kommunen hjälper till med är en del maskiner. På ett fåtal platser finns det en maskinpark som underlättar, men på de flesta platserna får man vänta tills det kommunen har maskiner lediga.

I Torsång är det Hans Astemark som ensam ser till att spåren blir gjorda. Här handlar det om ett spår som utgår från Torsångs IP.

– Jag vet inte exakt hur länge jag jobbat med det här, men det handlar nog om 12-13 år, säger Hans Astemark.

Från Torsång till Ornäs är det inte så långt och till en del kan spåren från de två platserna gå samman.

Ornäs IK ansvarar för spåren i Ornäs. Tidigare har det funnits ett elljusspår vid klubbstugan som ligger invid vägen mellan Ornäs och Alsbäck. Numera är det mörkt i det spåret på kvällarna,

Erik Sköldebrand är ansvarig för Ornäs IK:s motionsspår.

– En del utgår från klubbstugan, men vi samarbetar även med Ornäs skola, säger Erik Sköldebrand som jobbat med det här sedan mitten av 1980-talet.

– Förra vintern lade vi spår även på åkrarna, men dessutom ute på Ösjön.

Där sammanfaller spåren från Ornäs och Torsång vid Uvbergsviken.

– Nu finns det också ett önskemål från Dalsjö Golf att vi skall lägga spår hos dem på vintern, avslöjar Sköldebrand.

Bergebo är den anläggning i Borlänge som har den mest kompletta maskinparken, men även snökanoner. Bergebo är något av Borlänges skidstadion nummer ett och här har det avgjorts flera SM-tävlingar, men dessutom en tävling i Världscupen.

Sedan länge har många pensionärer sett till att Bergebos skidspår håller internationell klass. Världsmästaren Thomas Erikssons pappa Göte har varit en ideellt arbetande skidspårare, men de ideellt arbetande har varit många. När klubbhuset fanns vid en bastu med intilliggande hoppbacke var det ingen idrottsledare som fick betalt.

I dag är Hans Nygren och Leif Hallin de som styr över det mesta som händer i Bergebo.

– Jag har fått tid nu när jag blivit pensionär, påpekar Leif Hallin.

– För min del har det blivit cirka 30 år, säger Hans Nygren.

I Bergebo finns också fler spår än på någon annan plats, bland annat sju belysta kilometrar.

Mellsta är också ett skidstadion där det arrangeras flera tävlingar under vintern. Kvarnsvedens GoIF ansvarar för spåren med Anders Hurtig som den styrande.

Här kan motionärerna välja mellan fem spår och vid de längre tävlingarna går spåren till viss del på andra sidan riksvägen.

Vid Skräddarbacken är det Stora Tuna IK som styr.

– Här kan vi bjuda på spår som är mellan en och tjugo kilometer. Det senare är Fäbodspåret, påpekar Emil Gregorica och Lars Eriksson, två av de ideellt arbetande från Stora Tuna IK.

Klubben hade tidigare sitt klubbhus i Sörbo där det bland annat arrangerades ett ungdoms-SM.

– Nu är det bara Skräddarbacken som gäller, påpekar Gregorica och Eriksson.

De båda har jobbat mer än femton år med att se till att klubbens ungdomar, men även boende i Skräddarbacken, har fina skidspår.

I Paradiset, ett par kilometer från Skräddarbacken finns Paradisbacken och Plättbacken. Där är det Friluftsfrämjandet som ansvarar för spåren.

– Vi har ett spår som från Paradiset via Bjusan når fram till Snickarbodarna, påpekar Per Sillén, skidentusiast i Friluftsfrämjandet.

– En lämplig tur på tolv kilometer för familjeutflykter.

Spåret vid Plättbacken är till för de yngsta eftersom det inte bjuder på några större backar.

Vad få vet om Friluftsfrämjandet är att under många år var Borlänge Skidförening, som bildades 1903, men 40 år senare anslöt sig föreningen till Friluftsfrämjandet i Borlänge. Och det var Borlänge Skidförening som arrangerade de första skidtävlingarna för 110 år sedan!

En kul grej har Lars Eriksson från Stora Tuna IK kommit på.

–Jag har kommit på att man kan ta bussen från parkeringen i Mellsta och sedan skida till Skräddarbacken och ta bussen hem därifrån.

Då har man åkt i både Kvarnsvedens, Friluftsfrämjandets och Stora Tuna IK:s spår.

Borlänge kommun sköter med sina anställda för en del skidspår, främst i Gyllbergen där det finns massor med spår att välja mellan.

Till de spåren kan man också ta sig från de spårsystem som klubbar ansvarar.  Tuna Hästberg har ett spår som går fram till Gyllbergen och norrifrån finns det spår från Skräddarbacken.

Och det finns också spår som går ända från Mellsta fram till Gyllbergens många spår.

Kommunen gör också i ordning ett spår på sportfältet, ett spår som går innanför skridskoisovalen.

Tilläggas att i kommunens sida om ”Skidspår i Borlänge” finns också Sellnäs och Tunet med.

IDKERBERGET/TUNA HÄSTBERG

Äventyrsgruvan i Tuna Hästberg är välbekant efter många artiklar i tidningar, men också från några TV-program. Men visste ni att Tuna Hästberg sedan många år tillbaka har blivit ett skideldorado. Per-Åke Hellman, smålänning från början, men bosatt på orten sedan 40 år tillbaka har sett till det genom ideellt arbete.

Inte långt från Tuna Hästberg ligger Idkerberget. Där är det Pelle Dahlkvist, som ser till att det finns ett välpreparerat skidspår med utgångspunkt från fotbollsplanen vid Idmon. Dessutom hjälper Pelle till en del när det gäller att hålla spåren i Tuna Hästberg i gott skick.

Pelle kommer från början från Särna och har hunnit med att åka skidor själv också.

– Jag har bland annat avverkat tio Vasalopp, avslöjar han.

Efter flytten till Idkerberget har han tagit skidintresset med sig, men nu för att se till att skidspåren är i gott skick.

– Det är inte bara spåret runt Idmon som jag jobbat ideellt med utan det har blivit tio vintrar i Gyllbergen också, påpekar han.

Bland annat ser han till att det finns ett spår upp till Prästbodarna.

Vid Äventyrsgruvan i Tuna Hästberg visar Per-Åke Hellman stolt upp en nyhet för året. Där  har Tuna Hästbergs Hembygdsförening fått bidrag till att uppföra en slogbod där de skidande motionärerna kan pusta ut efter skidturen upp mot Gyllbergen.

– Genom Äventyrsgruvans tillkomst har mycket underlättats för motionärerna att ta sig upp till spårcentralen. Nu plogas vägen till den gamla gruvan upp och dessutom har vi fått en större parkeringsplats, säger Hellman.

Hembygdsföreningen underhåller skidspår från Äventyrsgruvan till Spånsans fäbod (4 km).

– Därifrån går det att fortsätta i Gyllbergens spårsystem, som sköts av Borlänge kommun.

Större delen av spårsystemet går över flack myrmark som måste vara tillfrusen i sankare partier för att göra spår. Dessutom kräver markbeskaffenheten i gruvans närmaste omgivning ett snödjup på minst 4 decimeter.

Höjdläget 340 m ö h och närheten till Gyllbergen gör att snön som fallit inte töar bort så lätt.

– Vid något mindre snödjup eller underfrysning i myrarna spårar vi från Dagbrottsvägen även den västliga sträckningen förbi Nyckeltjärnarna till Vildmarksleden, fortsätter Per-Åke Hellman.

Nu står Tuna Hästberg och Idkerberget väl rustat för en ny skidvinter. Tacka två idealister för det.Pelle Dahlkvist påpekar också att han brukar hålla fotbollsplanen vid Idmon i skick på somrarna.

– Men det känns som bortkastad tid. Det är få som sparkar boll i Idkerberget nu när det inte funnits något fotbollslag där på flera år.

Motionsspåren i Borlänge kommun


TORSÅNGS IPSpår: Hagudden, 5 km.Terräng: Svåra backar vid Uvbergsviken som går att undvika genom att ta till vänster före ”Giraffberget”. Annars Lätt kuperat.

Parkering: Torsångs IP.

 

ORNÄS

Spåren sköts av Ornäs IK.

Spår att välja bland: Korta banan, 1,6 km. Mellanbanan, 2 km (delvis kuperat). Täppbanan, 3 km (Kuperat).

Parkering: Ornäs IK:s klubbstuga som ligger mellan Ornäs och Alsbäck.

 

BERGEBO

Spåren sköts av Domnarvets GoIF genom ideellt arbetande personer.

Spår att välja bland: 1,5 km (lätt), 2,2 km (lätt), 2.5 km (medel), 5 km (medel, som kräver mycket snö), 7 km (lätt, Ingeltjärnsvägen), 7 km (medel, elljusspåret), 10 km (lätt, kräver mycket snö), 21 km (lätt, Skimaratonbanan).

Parkering: Motionscentralen Bergebo.

 

MELLSTA

Spåren sköts av Kvarnsvedens GoIF.

Spår att välja bland: 1 km (lättåkt), 2,2 km (Yttervarvet, lättåkt), 2,5 km, 5 km, 7,5 km.

Parkering vid Mellstaparken.

 

SPORTFÄLTET

Sköts av Borlänge kommun.

Spår: 1,2 km (Går innanför den uppspolade skridskoisovalen).

Parkering: Vid Sportfältet.

 

PARADISBACKEN/PLÄTTBACKEN

Sköts av Friluftsfrämjandet.

Spår: 12 km (Paradiset-Bjusan-Snickarbodarna. Första två km plant, därefter måttligt kuperat)

Parkering: Plogstigens slut.

SKRÄDDARBACKEN

Sköts av Stora Tuna IK Skidklubb.

Spår att välja bland: 1 km (medel), 1,5 km (medel), 2,2 km (Bjusan-Muskbobergsmyren), 2, 5 km (elljusspår), 4,5 km (Hyttbro-Halla), 5 km (elitspår), 6,5 km (S Bjusan-Bjusanstugan-Lomtjärn), 20 km (Fäbodspår, ansluter mot Pradisspåret, start vid Hyttbro).

Parkering vid klubbstugan och Hyttbro.

TUNETS IP

Spår: 2,2 km (Kuperat och backigt spår med ett antal tvära, korta backar.

Parkering vid Tunets IP.

SELLNÄS

Spåret sköts av Sellnäs IF.

2 km (lättåkt på begränsad yta. Bra för nybörjare och barn).

Parkering vid Sellnäs klubbhus.

GYLLBERGEN

Sköts av Borlänge kommun.

Mellan 10 och 20 spår av olika karaktär. Här finns beviset för att motionärer inte behöver åka till fjällen för att uppleva fjälliknande natur.

IDKERBERGET

Sköts av Pelle Dahlkvist i Idkerberget.

Spår i anslutning till idrottsplatsen Idmon.

Parkering vid Idmon.

TUNA HÄSTBERG

Spåren sköts av Tuna-Hästbergs hembygdsförening.

Spår: 2,5 km (anslutning till Vildmarksleden), 11 km (Skogsbilvägen)

Parkering vid Äventyrsgruvan.

Text och foto: SVEN-ERIK KARLSSON

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp