Toppfält: innehåll
Mat – Njutning  Eller Kamp?

Mat – njutning eller kamp?

Chips
Hälsorisk. Choklad, läsk och chips är lördagsgodis i de flesta familjer, men nyttigt är det inte.

När vi föds vet vi inte så mycket om vad som är nyttigt. Dock känner vi snabbt vad som är gott.
Den söta bröstmjölken innehåller de näringsämnen vi behöver och är den bästa mat vi kan få i början av livet. Smart nog är mjölken söt, vilket ger en behaglig upplevelse, till skillnad mot surt, salt och beskt.

Att sött är gott och behagligt, följer oss sedan genom livet. Vi börjar tidigt med lördagsgodis och chokladefterrätter.
Att människan gillar sötsaker, är livsmedelsindustrin mycket medveten om. I mataffären placeras ofta godishyllorna där mest kunder passerar. Man blir ju törstig av godis Då passar det fint med någon av alla läsksorter, som står till buds. Detta innebär ändå mera socker och ganska snart är vi beroende av socker! Det gör väl inget, tycker kanske någon!

HÄLSORISKER
Men i vår stillasittande digitala värld, gör det ganska mycket. I det som kallas I-världen, ökar överviktsproblematiken tämligen snabbt, hos båda barn och vuxna. Med övervikt följer en rad hälsorisker till exempel diabetes, hjärtkärlsjukdomar, ökad cancerrisk, knä och fotproblem, psykologiska besvär, listan kan göras mycket lång! Egentligen vet nog de flesta vad som är hälsosamt, men lever vi så?
En del ja, men många inte.
Visst vet vi att frukt är nyttigt, men godis är sötare och kanske då mer behagligt för stunden.
Hur ska vi då äta, och hur ska vi röra på oss, för att uppnå energibalans.? Det finns självklart olika svar på denna fråga.
Enligt forskare berättar våra tänder att människan är en allätare, vilket ger oss många möjligheter, till att få en god och varierad kost.
Kolhydrater ger mycket energi att kroppsarbeta med. Finns bland annat i potatis, ris, pasta, bröd. Fett ger ändå mer energi, men frisätts långsammare. Fett behövs också för att lösa en del viktiga vitaminer till exempel A o D.
Protein finns till exempel i fisk och kött, linser, vissa bönor. Protein används till exempel för uppbyggnad o cellreparationer. Frukt och grönsaker ger oss många viktiga vitaminer. Allt detta behöver vi få del av. Detta kan ju kombineras på olika sätt, i olika dieter! De senaste femtio åren har de olika dieterna avlöst varandra.
Fotomodellen Twiggy stod för det trådsmala idéalet på 60-talet. Kanske blev det lite eftersatt med näringsinnehållet då, och senare i liknande trender! Modetrenderna har avlöst varandra.

HUR SKA VI ÄTA?
På 80-talet kunde man äta obegränsat med kolhydrater utan att gå upp i vikt, trodde man! På 90-talet skulle vi äta fettfritt. Det var hälsan, trodde man då! Därefter kom Stenåldersdieten med nötter. LCHF, med lite kolhydrater och istället mycket fett! Fasta och nu senast 5;2 dieten! Alla är jättebra säger reklamen?
Hur ska vi då äta? På 70-talet lanserades tallriksmodellen, där tallriken delades upp i tre eller fyra delar. En för kolhydrater, en för fett, en för protein och en för grönsaker. Ganska bra näringsmässig blandning, om vi inte äter för mycket förstås, för då går vi upp i vikt ändå!
Oberoende vilken diet som är bättre eller sämre än någon annan, så har genomsnitts-svensken blivit allt tyngre och tyngre.
Varför?
Jo, vi rör oss för lite, och äter för mycket! Förhoppningsvis skapar de olika dietvarianterna, en större medvetenhet vad som är lämpligt och olämpligt att äta!
Kan det vara dags att byta ut lördagsgodis mot lördagsfrukt? Cykla till arbete och skola? Vi behöver få insikt i, hur vi skapar energibalans, mellan kostintag och motion!
Mat – njutning eller kamp?

TEXT: Mats Carlén

Mats-Carlen
Mats Carlén, specialist i idrottsmedicin och allmänmedicin. Mats har sin praktik på Lugnets Fysio­center, han har haft många uppdrag inom idrottsvärlden genom åren bland annat, alpina damlandslaget, norska längdlandslaget VM-93, Davis Cup och svenska längdlandslaget.
0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp