Mattias från Snickarbo – Sveriges största racingess

AVESTA

Karriären. Mattias Ekström framför sin tävlingsbil.

Mattias Ekström från Avesta är utan tvekan Sveriges främsta racingförare, dessutom en av de två svenskar som har fabrikskontrakt. Den andra är Örebro­aren Edward Sandström, båda är kontrakterade av Audi. Alltihopa började med en gokart, en julklapp från pappa Bengt. Gokarten skulle han förvalta väl och noggrann som Mattias är vårdade han den ömt. Till pappas glädje började han att tävla. Pappa Bengt var själv framgångsrik rallycrossförare och hade väl förhoppning att även sonen skulle sikta in sig på en motorkarriär. Men med gokarten kunde Mattias karriär ha tagit slut! På en tävling i Dalacupen blev han påkörd och slog sig rätt så illa.

ALDRIG MER GOCART
Så blev det också, han var tveksam till att fortsätta med motorsport överhuvudtaget! Skulle han börja med hockeyn och fotbollen igen som han framgångsrikt sysslat med tidigare? Pappa Bengt blev inte glad när han fick höra det, men fann på råd. Letade rätt på en Renault 5 som Mattias kunde köra banracing med och nu tog motorkarriären fart! Redan andra året 1996 i bilen vann han Renault 5 Junior Cup. Året efter hade han tagit ett steg till, nu till racingserien STCC, debutåret där placerade han sig, som 19-åring, på andra plats i mästerskapet efter Janne ”Flash” Nilsson! 1999 tog Mattias klivet upp överst på pallen, en totalseger som blev omdiskuterad då finaltävlingen som avgjordes på Mantorp hade en startkrasch. Mattias blev anklagad för att ha orsakat den, men han friades av domarkommittén.

DAGS FÖR NÄSTA KLIV
Nu var det dags att ta nästa kliv, 2001 hamnade Mattias i Tyskland och den populära tyska racingsserien DTM, Deutsche Tourenwagen Masters, första säsongen slutade han 8:a totalt. Han är fortfarande kvar och kör i serien, är en av de stora stjärnorna, gör i år sin 13:e säsong. Serien består av 10 deltävlingar och man kör i 5 olika länder, Moskva är ny tävlingsplats för i år. Premiären kördes på klassiska Hockenheim den 5 maj och samlade drygt 80.000 åskådare.

Serien är oerhört populär och Mattias är stor stjärna i Tyskland.Före detta skidåkaren Håkan Nordbäck, numera ansvarig för Madshus skidor, och den som sett till att Mattias tränar på det märket, har berättade följande: En gång när Mattias var med i Davos vid en världscuptävling och tillsammans med Håkan besökte tyska landslagets vallabod, så stod landslagsåkarna nästan i givakt när Mattias kom in! Här hemma förstår vi inte hur enormt populär han är i Tyskland!

2004 och 2007 blev han mästare i DTM, fjolårssäsongen var en missräkning då han slutade sexa, en av hans sämsta säsonger på länge! Så nu jagar han revansch! I fjol var han med och tog fram Audis nya bil, tyvärr förstod ingen riktigt hur Mattias vill ha den. Men nu har stallet en ny ingenjör, Florian Moldinger från BMW, och han har förstått Mattias önskemål. Därför är förhoppningarna stora inför den här säsongen.

I början pendlade han till DTM- tävlingarna från dåvarande hemmet i Avesta, resor som blev väldigt jobbiga och tog på krafterna. Numera bor han i den lilla orten Salenstein i Schweiz, vilket gör det så mycket enklare att ta sig till de olika banorna runt om i Europa. Där bor han med sin sambo Heidi och två barn, Mats 2 ½ år och Hanna 5 månader!

MÅNGSYSSLAREN

Familjen. Mattias Ekström med barnen Mats 2 ½ år och Hanna 5 månader.

Mattias har inte bara vunnit DTM två gånger, han var tvåa 2005 och 2011, trea 2002 och 2008.  Dessutom har han vunnit tävlingen Race of Champions, där förare från olika motorsports­grenar tävlar mot varandra, hela tre gånger. Svenska rallyt har han åkt ett par gånger och 2004 vann han där grupp N. Det största vid sidan av DTM är ändå hans start i Nascar 2010. Han blev förste svensk någonsin att köra den amerikanska serien som körs på ovalbana och som lockar runt 100 000 åskådare till tävlingarna. ”Rookien” Mattias hade fräckheten att sätta alla favoriter på plats och ledde tävlingen ett par varv. Men med 18 var kvar trycktes han av banan och slutade 21:a!
– Det var som att åka Vasa­loppet, sa han efteråt.

ELITMOTIONÄREN
Att köra racingbil i mer än en timme i hårt och stressande tempo kräver god kondition och Mattias har alltid gillat att träna; mountainbike, fotboll, löpning eller skidor. Vasaloppet gjorde han 2009 på fina 6.35, men han nöjde sig inte bara med det loppet. Åkte samma vecka halvvasan, kortvasan, stafettvasan och blåbärsloppet!
Till den här säsongen har Audi fått en ny fystränare, en före detta karatevärldsmästare som anser att den träning han gjort tidigare inte har med bilkörning att göra. Så nu tränar Mattias bl.a. boxning och karate för att förbättra reflexerna. Återstår att se om den träningen ger så bra resultat att när DTM- säsongen avslutas på Hockenheim 20 oktober så står Mattias åter på pallen, helst högst upp!

Text och foto: ERIC »JOKKE« LUNDIN

Skapad av Svenssonform