Toppfält: innehåll
Nu Järnvägar, Ann-Charlotte!

Nu järnvägar, Ann-Charlotte!

Ann-Charlotte Andersson är en frisk fläkt inom järnvägsbranschen. Som färsk vd hos Scandinavian Track Group agerar hon nu för att förbättra regionens järnvägsnät. Foto: PRIVAT

BORLÄNGE

Scandinavian Track Group har samarbete med Tove Alexandersson, som är en av världens bästa orienterare och skidorienterare. Nu utökas sponsorverksamheten med fokus på ungdomar inom orientering.

– Tiomila är ett starkt varumärke och vi tycker att det är viktigt att när det nu är i Dalarna synas i de sammanhangen, säger Ann-Charlotte Andersson, vd för Scandinavian Track Group i Rågåker, Borlänge.

Tjänsten som vd har Ann-Charlotte innehaft sedan i november. Frågan vi ställde initialt var vad en kvinna gör i rallarbranschen?

– Jag har alltid gillat utmaningar och velat bryta normer. Nya infallsvinklar är alltid bra och jag vill vara med och utveckla branschen.

Så nu blir det bättre fart på järnvägsbyggandet i regionen?

– Ja, om jag får bestämma så, svarar hon, skrattar gott och utvecklar:

– Vi inom STG sysslar med järnvägsentreprenad där underhåll och nybyggnad av järnväg är huvudinriktning.

– Konsultverksamhet inom besiktning och rådgivning är en annan verksamhetssida. Kort och gott: Vi kan järnväg.

Ann-Charlotte är utbildad maskiningenjör vid KTH, har en masterexamen vid Handelshögskolan i Stockholm. Lägg till det erfarenheter från byggbranschen och industrin – kompetenser som lär komma väl till pass i jakten på ett förstärkt och utbyggt järnvägsnät.

– Det har alltid lockat mig att jobba med samhällsfrågor och vår infrastruktur. Och när den här chansen dök upp tog jag med familjen och flyttade upp från Stockholm. Så nu bor vi i Slätta i Falun.

Vad har du för visioner i rollen som vd?

– Att våra kunder, Trafikverket och privata entreprenörer, ska känna att vi står för kvalité och utveckling och att man kan lita på oss.

– Järnvägen utanför storstadsregionerna är otroligt viktig. För persontåg som godståg, något man än mer förstått efter att ha flyttat hit. Och då vår styrka finns i att uppehålla ett bra järnvägsnät, ska det bli kul och utvecklande att få verka här i regionen, understryker hon.

Åter till idrottskopplingen och 10-mila?

– Som jag sa är det viktigt att medverka och synas i olika sammanhang även utanför järnvägen. Tove Alexandersson har vi redan samarbete med och nu har vi valt att gå in som huvudsponsor för ungdomskavlen i Tiomila, vilket känns som en naturlig sak att medverka i.

Hur mycket satsar ni och varför?

– Vi har gått in med pengar och priser. Vi kommer även att ha en egen buss på området, plus att vi ska ha lunchmingel med spännande gäster och en del kundverksamhet.

– Vi vill visa upp oss och väcka ett intresse hos ungdomar. Skapa en koppling till vad vi står för som företag och att man på så vis kan komma att tänka på oss när det är dags för kommande yrkesval, redogör Ann-Charlotte Andersson.

 

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp