Toppfält: innehåll
Sportmagasinet Landar Hos Leksands Sparbank. Klubbarna Stärker Vårt Varumärke

Sportmagasinet landar hos Leksands sparbank. Klubbarna stärker vårt varumärke

LEKSAND
Björn Rinstad är ny marknadschef på Leksands Sparbank. Banken har över 50 sponsorkontrakt med föreningar och idrottsklubbar. – I stället för vanlig reklam lägger vi en stor del av vår marknadsföringsbudget på sponsring, säger Björn.

 

– Sociala medier är viktiga för oss när vi sponsrar föreningar, säger Björn Rinstad.

Björn Rinstad har en bakgrund i sportens värld. När han var yngre tillhörde han sverigeeliten i alpin skidåkning. Han har kvar intresset och är numera aktiv i Svenska Skidförbundets alpina utbildningsteam.
– Idrotten har gett mig massor. Det är intressant att få ge tillbaka en del till Svenska Skidförbundet.
Björn Rinstad är blygsam. Han tonar gärna ner sin forna kapacitet i pisterna. Han vill hellre prata idrottssponsring och Leksands Sparbanks syn på den.
– Vår bank har inga aktieägare som kräver utdelning. Vårt överskott ska gå tillbaka till bygden.
– Sponsring en viktig del av vår affärsidé och hela vår marknadsföring, säger Björn.
I grunden handlar Leksands Sparbanks marknadsföring och sponsring om att stärka känslan för siljansbygden. Folk ska känna att det är bra att bo här, menar Björn. Sponsring ger oss ett starkare varumärke samtidigt som vi hjälper föreningslivet.
– Det är viktigt att sponsring inte uppfattas som bidrag.
– Motprestationer är en del i våra samarbetsavtal, säger Björn.
»Tack vare
sociala medier är föreningssponsring idag en betydligt effektivare marknads­föringskanal än för bara några år sedan«

– När föreningarna lägger ut bilder nämner de oss och fler ser vad vi gör. Ofta sprids innehållet ännu mer när det delas och gillas.
– Dessutom får vi in bilder till oss som vi kan lägga ut. Allt stärker vårt varumärke. Vi blir en nära och levande bank i bygden, säger Björn.
Björn Rinstad imponeras över sportens stora omfattning i både Leksand, Insjön och Rättvik.
– Klart att Leksands IF är ett stort kontraktnät. Men det känns lika angeläget att sponsra IFK Rättvik eller hjälpa till när ett ridhus ska byggas i Leksand, säger Björn.

Text och foto: Mats Rönnblad

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp