Toppfält: innehåll
Syskonen Som Idrottsgalan Glömt – Adam Och Marica Har Sju VM-guld Tillsammans

Syskonen som idrottsgalan glömt – Adam och Marica har sju VM-guld tillsammans

Marica Renheim flyger mot en seger hemma i Lima 2012.

LIMA
Två syskon från Lima är några av Dalarnas mest framgångsrika VM-vinnare. Sju guld fördelade med två till lillasyster Marica och fem till storebror Adam Renheim.
– Men de har inte ringt från idrottsgalan, ler Adam.

Skotercross och stadioncross är inget för den försiktige. Tuffa tag, trångt och utmanande hopp i hög fart med snöskotrar. Det är vad det handlar om när Adam och Marica varvar upp.
– Nej jag ska bara åka lössnö för skojs skull i vinter, säger Marica, som egentligen la av redan i fjol.
Men hennes uppehåll från skotercrossen blev kort. Trots att hon tog det mest på skoj så blev det ett nytt VM-guld i finska Levi i våras.
– Motivationen att träna saknades, men det gick att köra på gammal rutin.
– Nej nu har jag inte längre några planer, men i fjol fick jag ändå en maskin och en tävling i SM-serien kördes i Mora. Så då körde jag den och sedan blev det hela SM-serien och VM i Levi.

USA under vintern

Adam Renheim världens bästa i skotercross
med fem VM-guld.

Adam däremot är redan tillbaka i USA för den stora serie som samlar världens bästa skotercrossåkare. En serie som Marica vunnit tre gånger, men Adam aldrig fått vinna.
– Det är 17 deltävlingar som väntar plus en helg i Kanada. En serie med poängjakt hela året.
Ifjol slutade Adam sexa, men nu är förutsättningarna bättre.
– Vi körde då med en ny maskin som inte var helt utprövad, men nu ska grejorna vara klara. Därtill får jag i vinter använda dämpare från svenska Öhlins.
Den amerikanska serien Amsoil Championship Snowcross Nationals korar också en världsmästare och det är en av få titlar som Adam än så länge saknar.
– Det är väl något av säsongens mål, att få vinna den amerikanska serien.
Knappt har Adam hunnit landa i USA, så är han tvungen att flyga tillbaka till Europa och Andorra för att hyllas för VM-gulden vid årskongressen för internationella motorcykelorganisationen, FIM.
– Det är ett måste, annars väntar stora böter, säger Adam.

Skotercross
och stadioncross
Det finns två discipliner av traditionell skotercross och den mer showbetonad stadioncrossen.
– Båda har sina fördelar och tjusningar. Stadion­crossen är snabb och publikvänlig, det är kul när man kommer nära publiken och kan showa lite och kasta åt dem en t-shirt till exempel.
– Nackdelen med stadion­crossen är att gör man ett misstag så är man borta.
Alternativet är den traditionella skotercrossen med mellan tio- och femton minuters körning och sedan två varv.

Marica Renheim la av i fjol men knep ändå VM-guld.
Nu har hon lagt av igen men få blir förvånade om det inte blir come back i SM i stadioncross i vinter.

– I USA kör vi omkring elva minuter, sedan kommer skylten med ett varv upp. Då går det att köra lite taktiskt och plocka placeringar. Jag är ganska stark och har ofta en fördel i de längre loppen, säger Adam.
USA i all ära, en tävling som lockar är Clash of Nation, festen i Falun som gjorde ett uppehåll 2018, men förhoppningsvis är tillbaka på banan i vår.
– Den har vuxit ut till att bli en av de allra bästa och största tävlingarna under hela året, säger Adam.

Egen pistmaskin
Att köra skotercross på elitnivå är kostsamt.
– Oj jag tror att en säsong i Sverige går löst på närmare en halv miljon kronor, funder Adam.
– När jag flög hem med min mekaniker för att köra SM i Skellefteå i vintras så kostade det mig två flygbiljetter och flera nätter på hotell. I pris vann jag en fri hotellnatt, skrattar Adam.
– Men att få åka SM är roligt och även värdefullt för att få visa upp mig för mina sponsorer och detsamma gäller VM.
För att lyckas krävs sponsorer, men också förutsättningar.
– Jag har köpt en egen pistmaskin och testade också med egen snökanon, så det är inte helt enkelt att lyckas i den här sporten.
– Det är nästan en förutsättning att man har en egen entreprenadfirma, säger Adam, som bland annat kör grävmaskin mellan skotertävlingarna.

Ett guld saknas
för Marica
Marica har lämnat skotercrossen, åtminstone för tillfället, och jobbar som anläggare med att få fiber ner i backen och har flyttat till Orsa.
– Inga planer på att köra i vinter, bedyrar 27-åriga Marica, som vunnit det mesta som går att vinna på snöskoter.
– Det är bara SM i stadioncross som saknas. Jag hade hoppats på att vinna det i vintras, men då blev det en krasch efter starten och så var det kört.
Därför finns det en chans att hon plockar fram skotern en gång till.
– Det är väl för att ett SM-tecken i stadioncross saknas, säger hon och lämnar en öppning för att inte parkera crosskotern för gott.

Adam Renheim.

– Jag har ju maskinen och SM går i södra Norrland, så kanske. Sedan lockar det att pröva att köra på vatten i sommar.
Det säger hon som tvärsäkert konstaterat att det var sluttävlat ungefär fem minuter tidigare.

Startnummer 311
Utöver kärleken till snöskotern och framgångarna delar de två en annan detalj, startnumret 311.
– Det skulle bli ett nummer runt 300 så varför inte 311, vägen går ju norrut från Sälen så därför blev det 311 och det numret har jag haft i alla år och även Marica, säger Adam.
Två syskon i den absoluta världseliten och vägen dit gick via morfars motorintresse och motorcross. Adam fortsätter och nu har ju Marica lovat att tänka om.
– Om jag ska köra i vinter, så är det för att vinna SM i stadioncross.
Limasyskonen med sju VM-guld. En annan limagigant, Sixten Jernberg hade fyra VM-guld, men också fyra OS-guld. Så minst ett guld till behöver syskonen för att tillsammans nå åtta tunga mästerskapsguld. Det är tufft att bli bäst i byn om byn heter Lima.

Sverige Cup Skotercross 2019
19 januari, Infjärdens RSK
26 januari, Team Walles MK
9 februari Woxnadalens MK
16 februari, Mora MK
2 mars, Bygdsiljums MK
16 mars, Tåsjö SSK
30 mars, Sverige Cup Final, Härjedalens AK
31 januari, SM i stadioncross, Sundsvall

Text och foto: NISSE SCHMIDT

Knapp, skrolla upp