Toppfält: innehåll
Träna Aldrig Med Infektion I Kroppen

Träna aldrig med infektion i kroppen

Träning med infektion? Svaret på denna fråga är ett entydigt; NEJ! Varför det undrar någon kanske? Man har ju hört att det går att träna bort en förkylning!!!!!

Det går alltså inte. När man tränar pressas immunförsvaret tillfälligt ner, och man ger viruset möjligheten att föröka sig och sprida sig i kroppen. Där det kan påverka kroppens celler på olika sätt.
När du är förkyld eller ändå värre, feber­sjuk, har kroppen fullt upp med att försöka reparera de cellskador viruset förorsakar. Då krävs vila för att detta skall kunna ske på ett adekvat sätt.
Eftersom träning också ger cellskador, krävs det vila för att få den träningseffekt du eftersträvar. Det blir ett samlat slitage, om du tränar vid infektion. Risken är att det tar längre tid att återhämta sig och att infektionen får ny fart, och det tar längre tid att bli frisk. Du förstör mer än du bygger upp. Observera, att detta är det som händer i bästa fall, om du tränar med en infektion i kroppen!!!?
Många av de virus, som ger halsont eller djupare luftvägsinfektioner, med hosta har också en benägenhet att påverka muskelceller. Däribland hjärtmuskeln.
Om man tränar ökar risken för att utveckla en hjärtmuskelinflammation. Vid långvarig hosta kan det vara lämpligt att söka vård, för att kontrollera eventuell förekomst av Mycoplasma eller TWAR. Dessa två tillstånd kan botas med antibiotika.
Träna aldrig med halsont eller hosta!
Hur undviker man virusinfektioner?
Det sprids med så kallad droppsmitta, det vill säga i saliv och utandningsluft, vattenburna viruspartiklar, som fastnar på händer, därefter handtag, salladbestick etc.
Tvätta händerna innan du äter. Låt bli att peta i ögon, näsa och mun. Håll prat­avstånd 1,5 meter.
Sov och vila mycket, då höjs immun­läget. Ät mycket frukt och grönsaker.
Lycka till med träningen, när du är frisk.
Vid infektionssjukdom läs en bra bok i favoritsoffan istället.

Mats Carlén, specialist i idrottsmedicin och allmänmedicin. Mats har sin praktik på Lugnets Fysiocenter, han har haft många uppdrag inom idrottsvärlden genom åren bland annat, alpina damlandslaget, norska längdlandslaget VM-93, Davis Cup och svenska längdlandslaget.

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp