Toppfält: innehåll
Utan Sponsring Har Idrotten Svårt Att Klara Sig

Utan sponsring har idrotten svårt att klara sig

Mats-Bjorklund
Försäljningschef Mats Björklund på Bilmetro tycker att sponsringen är viktig för företaget.

För idrotten är sponsring en viktig ekonomisk hjälp antingen för den enskilde idrottarens satsning mot uppsatta mål eller en förenings arbete med unga idrottare. För Billmetro är det viktigt att synas med idrotten, sponsringen ser man som ett sätt att synas utåt och dessutom stärka relationen med kunder och medarbetare.

Förhoppningsvis bidrar Bilmetro genom sponsringen också till förbättringar och framgångar inom de områden man sponsrar.
När det gäller sponsringen står man på tre »ben« enligt Stefan Hellgren, chef för Bilmetro personbilar i Dalarna.

  1. Man följer den policy som bil­märken har och sponsrar, t.ex. Skoda i hockey, Volkswagen med längdskidor och Audi med alpint.
  2. Man vill samarbeta med dom stora föreningarna i området, Dalarna och Gävle­borg, hockey med Brynäs, Leksand och Mora, bandy med Sandviken, Edsbyn, Bollnäs och Falu BS, Brage i fotboll för att nämna något.
  3. Föreningar med ungdomsidrott, men föreningar där de anställda på Bilmetro är med och hjälper till aktivt.

SYNS MEST I LÄNET

– För oss är det viktigt att vara med i samhället där folk verkar. Idrotten är ju en av de stora sakerna som samlar folk och som det finns ett väldigt stort engagemang kring och där vill vi vara med på ett hörn. Både att synas och hjälpa till lite grand – min bedömning är att vi är ett av de företag som syns mest i länet, säger Stefan Hellgren.
Men man tittar noga på vad och vilka som man vill samarbeta med. Främst är det föreningar man stöttar, stöd till enskilda idrottare säger man för det mesta nej till. Men det finns undantag, trefaldige Vasaloppsvinnaren Daniel Tynell och häck­stjärnan Sanna Kallur är sådana. Och när det gäller föreningar ser man inte bara till elitklubbarna, utan också till föreningar som framgångsrikt tar hand om de unga idrottarna stöttar man gärna. Falu IK:s fri­idrott ett föredöme och deras inomhus­tävling Bilmetrospelen är en stor och välkänd ungdomstävling.
Frågorna till företaget om ekonomisk hjälp är många och mycket varierande, men enligt försäljningschefen Mats Björklund är det inte svårt att säga ja eller nej.
– Att Bilmetros produkter används av dem vi hjälper är viktigt när vi ta beslut och enskilda reklamskyltar säger vi nej till. Vasaloppet ska vi inte glömma, där finns vi med och stöttar med bilar, den som kör på rekordtid i Vasaloppet eller Tjejmilen får ju också en bil.
Nytt i år är att vi stöttar med bilar till Solleröloppet. Men det är många som vill vara med och dela på kakan och det är viktigt att sponsringen når många området, det är inte bara idrotten som är viktig. Kulturlivet är också en viktig marknad att synas tillsammans med.

ENSKILDA IDROTTARE

Trefaldige Vasaloppsvinnaren Daniel Tynell är en av två enskilde idrottare som Bilmetro sponsrar. Han köper bil av företaget till ett förmånligt pris och på det viset kan bilen, välhängd med reklam för Bilmetro synas på vägarna. Samma upplägg har Susanna Kallur. Det Daniel ger tillbaka förutom reklamen på bilen är att Bilmetro ingår i den grupp som hela tiden hålls välinformerad om vad han gör på vinterns olika tävlingar, får deltaga i sponsorträffar med mera.

Text: MASERIC

0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Knapp, skrolla upp