Toppfält: innehåll
Vi Ska Vässa Dalatravet – Det Handlar Om Travets Framtid

Vi ska vässa Dalatravet – det handlar om travets framtid

DALARNA 

– Travsporten har allt för en publik, säger Dalatravets ordförande Mats Hedbom. Nu jobbar vi på att öka antalet besökare på våra travbanor och höja omsättningen på ATG. Det är nödvändigt för att kunna stärka Dalatravets framtid.

Mats Hedbom är ny ordförande i Dalatravet. Ett brinnande intresse för travsport sedan unga år var en av anledningarna till att han tog uppdraget.

Mats Hedbom
– Häng med i travprogrammet. Då blir besöket på travbanan ännu mer spännande, säger Mats Hedbom.

– Jag är uppväxt i Sala och där var travintresset väldigt stort, berättar Mats Hedbom.

– När jag blev äldre åkte jag ofta med på bussresor till Solvalla. Det var en upplevelse. Känslan sitter i.

AMBASSADÖR

Mats Hedbom är en sann ambassadör för travsporten. Känslorna för hästar och livet kring travbanan fyller hela köket när vi sitter hemma hos Mats i Insjön och pratar.

– Det är folkrörelsen i sporten som jag gillar. Hästägare, hingsthållare, travtränare, funktionärer och publik. Det är så många som är inblandade och engagerade, säger Mats.

– Sporten har allt. Härlig spänning, publikfest, och vältränade djur. Tävlingsmomentet är som grädde på moset.

Dalatravet är upplevelseindustri i sin rätta mening, säger Mats Hedbom.

STORA PENGAR

Han sticker inte under stol med att det rör sig om stora pengar för att får verksamheten att gå runt.

– Branschen är inne i en tuff period. Travsverige måste spara över 100 miljoner nästa år, berättar Mats.

– Klart att Dalatravet också måste vara med och hjälpa till.

Mats Hedbom pekar på spel via utländska bolag som ett av flera hot mot den svenska travsporten. Pengarna hamnar i utlandet och stannar där.

– Spel på ATG går tillbaka till de svenska banorna, säger Mats Hedbom.

– Därför är det viktigt att ATG-omsättningen ökar. Det är en stor utmaning för oss.

–Trav är bäst i verkligheten.

Trav är bäst i verkligheten. Upplevelsen kan aldrig förmedlas fullt ut på dator eller i tv, säger Mats Hedbom. Atmosfären, doften och nerverna känns bara om man är på plats. Ändå väljer allt fler att sitta hemma och knappa på sin telefon och spela digitalt.

– Känslan på travbanan slår ut hemmasoffan med hästlängder, säger Mats och skrattar.

– Du kan välja en perfekt plats i restaurangen eller i kurvan vid upploppet. Det är äkta travkänsla.

Mats Hedbom är medveten om att travet måste utmana publikströmmarna. Det gäller att vända publiksiffrorna som tenderar att gå ner på Sveriges travbanor.

– Jag tror på att utveckla travet som ett familjearrangemang. Sporten passar alla åldrar, säger Mats Hedbom.

– Hästintresset i Dalarna har alltid varit stort.

Dalatravets samarbete mellan banorna i Romme och Rättvik är unikt. Det är ett bra koncept som går att vässa ännu mer, menar Mats Hedbom.

– Det handlar inte bara om att spara pengar. Vi ska hitta nya intäkter också, säger Mats Hedbom.

– Det har alltid funnits dynamik i sporten. Det gör att jag känner stor optimism inför framtiden.

Rommetravet

Proffstränare: 21

Amatörer: 350

Proffstränade hästar: 333

Amatörtränade hästar: 689

Antal tävlingsdagar: 45

Publik cirka: 60 000

Rättvikstravet

Proffstränare: 7

Amatörer: 120

Proffstränade hästar: 143

Amatörtränade hästar: 199

Antal tävlingsdagar: 20

Publik cirka: 40 000

Text och foto: MATS RÖNNBLAD

This Post Has One Comment
  1. Hallå mackan
    Visste inte att du gillade travsport
    Hälsningar
    Gudmund markstrid lindberg

Kommentarer är avstängda.

Knapp, skrolla upp