
Eken ger aldrig upp – firar 50 år som rallyförare
LUDVIKA
Vinna eller försvinna – det var ungefär vad som gällde när Erik ”Eken” Johansson under många år publikförgyllde rallyarenorna runtom i landet. Här utmanade han några av dåtidens mest namnkända förare: Stig Blomqvist, Per Eklund, Björn Waldegård och Anders Kulläng.

Nästa år firar ”Eken” 50 som rallyförare – och fortfarande het på banan.
Men för ålderspensionären – 68 år – är det inte tal om att börja ratta veteranbilar. I garaget (eller billabbet) hemma i Gubbo utanför Ludvika mekar han för fullt med att utveckla och modifiera krutpaketet och favoritföljeslagaren sedan många år – den vita Qauttron – med sikte på ständigt nya drabbningar därute i skogarna.
Fast det hela började med lika våghalsiga som ljudliga bus-burnouts på Storgatan i Ludvika i slutet på 1960-talet. Det var i den valpmiljön kompisen och senare rivalen Arne Allansson tog ynglingen i nackskinnet och ett betydligt bättre alternativ: Kör rally på riktigt istället, grabben! Och på den vägen är det.
STORA FRAMGÅNGAR
Han har alltid varit en friskus, en uppstickare, vild, oförutsägbar och svår att tukta. Med sin många gånger okonventionella och yviga körstil skördade han stora framgångar när det begav sig. Och han älskades av rallypubliken längs dikeskanterna.
– Jag gav aldrig upp hur illa det än såg ut, säger ”Eken”. Körde alltid för att vinna. Det var min styrka.
Erik Johansson var aldrig avlönad fabriksförare som många av kollegerna. Men han hade allt fritt istället vad gällde den specialbyggda tävlingsbilen: tekniker- och servicehjälp, material och däck med mera. Eken hårdtestade och körde många av de på marknaden flitigaste förekommande bilmärkena: Volvo Amason, Opel, Saab V4, Lancia och Audi Quattro.
I omgångar har han deltagit i de flesta nationella tävlingar som Masnatta, Bergslagsrallyt, Midnattssolsrallyt, Svenska Rallyt, SM och VM-tävlingar, RAC-rallyt med flera. Och framgångarna har definitivt inte uteblivit. 1986 firade han stora triumfer med att ratta hem Rally-SM efter att ha lett från start till mål i huvudklassen på den 18 mil långa banan med inte mindre än nio inlagda fartsträckor.
Text: STAFFAN BJÖRKLUND