Toppfält: innehåll
Kapprodden Med Kyrkbåtar Tillbaka

Kapprodden med kyrkbåtar tillbaka

SILJAN
Kyrkbåtsrodd är en tradition på Siljan som även spridits över Dalarna. Att tävla med kyrkbåtar har sin upprinnelse i när byarna rodde hem från kyrkorna långt innan bilarna fanns. Efter två år med pandemin återkommer nu kapprodden på Siljan i sommar.

Den äldsta kyrkbåten på Siljan som fortfarande är sjöduglig är Likago, byggd 1849.
 1936 arrangerades den första formella kapprodden med kyrkbåtar i Leksand.
Det ledde till att nya kyrkbåtar började byggas i början på 1940-talet. 
 Intresset för kapprodden växte för att kulminera på 70- och 80-talet, när Stora Siljansrodden lanserades. 2001 försvann det sponsorkopplade ”Stor” och sedan dess är namnet ”Siljansrodden”.
 Det innebar tävlingar i Siljansnäs, Tällberg, Rättvik, Nusnäs, Sollerön, Mora och Orsa för att avslutas med Leksand.
 Då byggdes det kyrkbåtar på Sollerön till byarna runt Siljan men också till Borlänge.
 Varje by med självaktning hade minst en kyrkbåt, ofta flera och flera lag. 
 Jugen Jon från Sollerön var länge den stora dominanten på Siljan, men Siljansnäs tog över och sedan blev det Brudpiga men även Sjöhästen från Nusnäs hade under många år en av Siljans bästa roddbesättningar.
 I slutet av 70-talet kom även damerna med på allvar i kapprodden. Sollerödamerna fick sin egen båt, Sophia Magdalena 1979.
 Intresset för kapprodden med kyrkbåtar minskade dock och av åtta tidigare tävlingar återstår nu sex.
Fortfarande är det Leksandsrodden som samlar de flesta båtarna och där finns nu även en motionsklass som ror en kortare sträcka.
 En av många som engagerat sig i kyrkbåtsrodden är Åsa Mattsson i Mora. Under många år en av de drivande i Nusnäs när Sjöhösten och Sturkulla var som bäst.
 –Nu är det tyvärr flera år sedan vi hade roddlag i Nusnäs och även sedan vi var med och arrangerade tävlingar. Jag hoppas verkligen vi får i båtarna i vattnet i sommar, säger Åsa.
 Hon vittnar därmed om utmaningarna att fylla de vackra kyrkbåtarna med roddlag.

Ny kyrkbåt till Siljansnäs
När sommarens kapprodd drar igång traditionsenligt i Siljansnäs så finns kyrkbåtsflottans yngsta kyrkbåt med som byggts åt Siljansnäs roddklubb.
 –Den ligger redo för att hämtas här på Sollerön, berättar Arne Håll, världens enda kyrkbåtsbyggare.
 Maria Forsberg i Siljansnäs roddklubb ser fram emot att få ta emot klubbens fjärde kyrkbåt från båtbyggarna på Sollerön, där Arnes pappa Lars var med och byggde Siljansnäsar´n 1 tillsammans med Anders Bondesson 1952.
 Det var Anders Bondesson som var med och tog fram mallarna när den första kyrkbåten i modern tid byggdes 1941 åt Rättvik. Medhjälpare var då Lars Håll som sedan tog över hantverket som därefter gått i arv till Lars son Arne.
 –Vi ska hämta båten när vattnet stigit och då kunna börja träna med den nya båten.
 Premiärtävlingen sker på midsommardagen och då ska den nya Siljansnäsar´n finnas med.
 –Med den nya båten hoppas vi kunna få både ett herr- och ett damlag, säger Maria.
 –Att få vara med och tävlingsro en helt ny kyrkbåt är något man bara får göra en gång i livet, säger Maria.
Sommaren 2019 var Jugen Jon III den senaste nya kyrkbåten.
 –Bara att få gå genom båten när vi skulle frakta båtarna var en upplevelse, lukten av en ny båt är magisk, säger Maria, som ser fram emot att få ta emot Siljansnäs fjärde båt.
– Nu får vi en båt som kan vara med och fightas om segern, lovar Maria Forsberg.
 Den som tror att det är lätt att ro kyrkbåt fort har onekligen all anledning att antingen testa att sätta sig på en bräda och greppa en åra. Det handlar om både teknik och styrka för att få den ett ton tunga kyrkbåten att nå en fart av ungefär 10 knop.
 Roddlagen på Sollerön, Siljansnäs, Västanvik, Rättvik, Borlänge, Hjortnäs och Orsa välkomnar fler roddare. 

Text och foto: NISSE SCHMID

Några data om kyrkbåtarna:
Längd 18,5 meter, bredd 2,1 meter. 10 par åror, 1 styråra, 28 spant med 55 centimeters spantfördelning.
Köl, stävar och bordläggning av furu, spant av ek, årklykor av björk, åror av gran, ca. 2100 kopparnitar, vikt ca. 1 ton.
Hastighet vid tävlingar: Drygt 10 knop.
Passagerare och besättning vid turist- eller kyrkfärder: Cirka 70 personer.


Programmet ut för Siljansrodden 2022
Siljansnäs, lördag 25/6 13.00
Rättvik, torsdag 30/6 19.00
Leksand, lördag 2/7 12.45
Sollerön, måndag 4/7 19.00
Mora, onsdag 6/7 19.00
Orsa, lördag 9/7 14.00


Knapp, skrolla upp