Toppfält: innehåll
Lyfter Mot Skyn

Lyfter mot skyn

Modellflygklubben
Anders Jonsson (sittande) med sitt modellflygplan, dubbeldäckaren, Reactor, Christer Bäcklund/MiG-29 i cellplast, Mikael Almqvist/MiG-29/trä, balsa, Leif Andersson/Vibe Fifty gillar det här med byggkvällar i klubbstugan i Romme.

BORLÄNGE
De står stadigt med fötterna på jorden. Men älskar att flyga högt och lågt. Medlemmarna i modellflygklubben RFK Viggen har det fint förspänt intill flygfältet i Romme. Egen klubbstuga och inhägnad mark ger bra förutsättningar för modellflyg året om.

Det blåser iskalla nordvästvindar. Och det är snö i luften när Sport i Dalarna besöker RFK Viggen i början av april.
– Det var synd på bus­vädret, annars hade jag tänkt att flyga min helikopter, så att ni fick se hur det fungerar, kommenterar Leif Andersson, med 20 års erfarenhet av modellflygplan.
– Det som är så roligt med modellflyg är att det finnes så många olika nivåer. Och det finnes något för alla.
– Själv satsar jag numer på helikopterflyg och olika tävlingar, berättar Leif. Vars största merit är fjolårets SM-silver i klassen FC3 Populär.

dubbeldäckaren Reactor
Det återstår en del arbete innan Anders Jonssons vackra skapelse, dubbeldäckaren Reactor, är redo för en premiärtur.

Tidigare ordförande Anders Jonsson berättar att föreningen startades 1967. Sedan tidigt 70-talet har klubben huserat i Romme.
– Jag har sysslat med sporten i 40 år. Det finnes inga krav att man ska ha flugit stora plan innan. Det räcker att man har flygintresset för att var med, säger Anders.

Hur svårt är det att flyga modellplan?
– Man lär sig ganska snabbt. Och ungdomar är hemskt duktiga på det.
– Vi är 50-talet medlemmar i dag. Medelåldern är hög men vi hoppas och tror att nya vågen av drönare, så kallad drone race, ska knyta fler ungdomar till sporten och klubben.

Varför är drönare så populära?
– De går snabbt och attraherar ungdomar. Damjunior-VM hösten 2018 vanns av en 11-årig kinesiska och sporten växer snabbt i många länder.

Hur bra är RFK Viggen med på kartan? Och hur stort är intresset i övriga Dalarna?
– Vi är med i matchen. Och sista helgen i juni arrangerar vi konstflygtävlingen IMAC, ingående i Svenska cupen. Därefter är vi värd för SM i helikopterflyg i slutet av augusti.
– I Dalarna finnes det upp­emot 15 klubbar och mellan 300–400 medlemmar.

Anders Jonsson, tidigare ordförande i RFK Viggen, har flyttat uppåt i hierarkin och är numer ordförande i Svenska Modellflygförbundet, SMFF, som ingår i Riks­idrottsförbundet.
– Sporten är nog större än vad många tror. Och i dagär vi runt 5 000 medlemmar i landet, informerar han.

Du har även flugit med riktiga flygplan, vad är tjusningen med modellflygplan?
– Det är en rolig hobby och sport. Och speciellt kul var det att tävla i segelflyg i Europacupen i Italien i fjol.

Modellplanen drevs tidigare med metanol. I dag handlar det mycket om elmotorer i skilda storlekar. Byggmaterialet kan vara i både balsaträ, furu, glas- och kolfiber.
– Planen blir dock större och de drives ofta med bensin. Men det finnes även jetmotorer i dag, berättar Anders, innan han kontrollerar styrrodren på sitt nya storverk, en Reactor.

Mikael Almqvist, klubbens nuvarande ordförande, har alltid fascinerats av flygplan. Redan som 15-åring befann han sig ombord på ett segelflygplan högt högt upp i det blå.
– Det gav en stor kick då flygläraren sa att i dag ska du flyga själv, erinrar sig Mikael och fortsätter:
– Intresset för flygplan sitter i blodet. Och ända sedan jag var aderton år har jag byggt egna modellflygplan.
– Sporten är rolig och i dag har vi skolflygplan, utrustade med dubbelkommando, så att våra nybörjare ska känna sig trygga och våga prova på. Vi har även en bilbana för dem som vill testa på det, avrundar Almqvist.

Christer Bäcklund
Christer Bäcklund grottar ner sig i bygget av en mindre flygplansmodell.

Nye medlemmen, Christer Bäcklund, får sista ordet:
– Jag har varit flyg­intresserad sedan jag kunde gå. Men då det är dyrt att flyga på riktigt, passar modell­flygplan bättre.

Text och foto: PER-ÅKE GRANLUND

Knapp, skrolla upp