Toppfält: innehåll
Nostalgifest Med Gamla Bilar Ska Dra Storpubliken Till Grängesberg

Nostalgifest med gamla bilar ska dra storpubliken till Grängesberg

GRÄNGESBERG. Minst 5000 besökande personer förväntas att infinna sig till gamla gruvområdet i Grängesberg den 28 augusti!! Detta när motortidningen ”Gasoline” anordnar det jättelika arrangemanget ”Gasoline revival” i den gamla gruvorten.

100-tals gamla fordon, med senaste tillverkningsår för tävlingsbilar 1949 och mc före 1969, kommer att visas upp. Det äldsta fordonet, en T-ford, är tillverkat 1927. Lägg därtill alla de oanmälda fordon som kommer till platsen för att visa upp sig utanför programmet.
 De gamla förhandsanmälda nostalgibilarna kommer dessutom att köra en tävling på en 900 meter lång asfaltsbana. Något som säkerligen kommer att vara en extra stark krydda i denna augustianrättning!
 –Det enda ”om” som finns just nu är om den pågående pandemin skulle sätta ett ovälkommet streck i räkningen, inflikar tävlingsansvarige Peter Jardéus Larsson, bördig från Malung. Senast den 1 augusti måste vi ha klartecken från myndigheterna.
 
 ”DET BLIR EN FEST”
 Skulle det nu vara så illa att vi inte får köra i år får vi väl komma tillbaka med ett nytt försök nästa år. 75 procent av allt arbete är då redan gjort. Om det nu skulle vara  en liten klen tröst!
 Men för tillfället  ser vi verkligen fram  med stor tillförsikt mot årets  hellördag i Grängesberg. Det kommer att bli en fest för både deltagare och publik, lovar Peter, som även är VD för den arrangerande tidningen.
Planeringen kring eventet har pågått sedan i januari. 
 –När jag fick se det tilltänkta området i Grängesberg kände jag i hela kroppen ”wow”!
 Det här blir perfekt för oss. Det var Tommy Nyberg från Ludvika som tipsade. Han har varit besiktningsman sedan tidigare för våra medlemmars bilar, berättar Peter.
 ”Gasoline Revival” visar nu upp sig för fjärde gången i Västerbergslagen. Tidigare har det varit mindre träffar i Nyhammar, Söderbärke och Smedjebacken. 
 
HALMBALAR 
Men nu blir det något helt annat, lovar Peter. Att få köra på en bana med tidsenliga halmbalar som kurvskydd blir något nytt. Ytorna på det gamla gruvområdet i Grängesberg är jättelika och plats finns för alla.
 Allt kommer att inledas med en vintageparad med de gamla racerbilarna på tävlingsbanan innan själva tävlingen startar. Det blir utställningar av såväl bilar som motorcyklar i den gamla maskinhallen. Där blir det även filmförevisning.
 Flera av de gamla fordonen har även varit med och tävlat i klassiska Rämenloppet på is i Rämshyttan. 50- 60 år tillbaka i tiden.
Den äldsta bilen vi har med  är en T-Ford Roadster från 1927. Ägaren Mikael Carlsén från Göteborg har bilen i toppenskick, bedyrar Peter Jardéus Larsson.
 Det här kommer att bli en härlig tidsresa för många. Vi måste dock maximera antalet bilar i tävlingsklassen till 45.
 Ett arrangemang av denna storleksordning kräver naturligtvis en stor organisation. Allt från inträden, p-platsvakter och inte minst säkerheten.
 
100000 ÅSKÅDARE I USA
Så är det och vi har närmare fyra månader på oss att finslipa detaljplanera. Vi vet att det kommer stora publikmassor och vi är redo, lovar Peter!
 LKFAB, Ludvika  kommuns fastighetsbolag, äger marken och Ludvika kommun ser enbart positiva bitar med det stundande arrangemanget:
 Detta är jättefin PR för Ludvika kommun och inte minst för Grängesberg som samhälle. Ludvika kommun hjälper till med organisationen och ger arrangören tips på de kontakter som behövs.
 Även Visit Dalarna finns med i sammanhanget med marknadsföringen för eventet. 
 Nostalgiträffar med fordon av dessa slag är oerhört populära ute i den stora världen. I länder som England, Tyskland och Holland kommer det tiotusentals besökare.
 I USA är det ännu värre. Där kan det bli över 100 000 personer på ett event, inflikar Peter! Folk älskar att se och höra de gamla klassiska bilarna!
 Många längtar redan nu att startflaggan ska fällas i Grängesberg.
 Uppvisningsracen kommer att köras i två klasser nämligen Vintage Race och Hot Rods. 
 –Det blir en riktig höjdare!

Text och foto:
HARALD LOHSE

Knapp, skrolla upp